Beuningen Leeft
29 september 2020 19:46
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

“Elke week op de weegschaal staan heeft geen zin”

Het is niet nodig om elke week op de weegschaal te staan, vindt gewichtsconsulent Marleen Maas. Ze helpt onder andere kinderen én ouders gezondere voedingskeuzes te maken, maar laat zich niet leiden door wat de weegschaal aangeeft. “Ik kijk naar wat haalbaar is.”

In Nederland heeft 1 op de 7 kinderen te maken met overgewicht. Hoe komt dat volgens jou?
“Jonge kinderen zijn afhankelijk van de voedingskeuzes die hun ouders maken. In sommige gezinnen is het maken van gezonde voedingskeuzes niet vanzelfsprekend door bijvoorbeeld hun economische positie of culturele achtergrond. Tienerkinderen varen meer hun eigen koers en hebben buitenshuis te maken met verleiding in de supermarkt of druk van vrienden.”

Wat is jouw aanpak?
“Het begint altijd met een gesprek met een of beide ouders, waarin ik probeer in te zoomen op het gezamenlijke leven. Zijn er andere kinderen? Hoe ziet het ontbijt eruit? Wordt er überhaupt ontbeten? Hebben de ouders overgewicht? We gaan daarna aan de slag met wat ze binnen het gezin anders kunnen doen. En daarvoor zijn echt de ouders nodig, want zij doen de boodschappen. Ik leer ze bijvoorbeeld etiketten te lezen en stuur ze op pad met een suikerpasje.”

Een suikerpasje?
Ja, dat is een pasje in creditcardformaat met een stoplichtsysteem. Groen licht voor producten waarin minder dan 5 gram suiker per 100 gram zit en alles waarin meer dan 22 gram suiker per 100 zit, heeft rood licht. Ouders nemen het suikerpasje mee naar de supermarkt waar ze producten met elkaar kunnen vergelijken en hopelijk een andere, gezondere keuze maken. Dat vergt in het begin wat tijd, maar langzaamaan pakken ouders automatisch de betere producten met minder suiker. Alleen al met zo’n suikerpas is heel veel winst te behalen.”

Nou, dan vliegen de kilo er wel vanaf, toch?
“Ik ben geen fan van een streefgewicht bereiken. Het belangrijkste is om samen met kind en ouder(s) de leefstijl aan te passen, zodat het gewicht op termijn bij de lengte gaat passen en je probeert te voorkomen dat hij of zij verder aankomt. Af en toe meten is prima, maar een kind dwingen om wekelijks op de weegschaal te staan heeft geen zin. Voorop staat om het kind te helpen bij wat het wil bereiken en wat haalbaar is. Ga je veranderingen aanbrengen in het patroon van bewegen, eten en slapen, dan zie je eigenlijk al snel resultaat.”

Waarom is voldoende slaap belangrijk?
“Als je te weinig slaapt, word je eigenlijk al wakker met een tekort aan energie. Dat lage energieniveau moet aangevuld worden en je ziet dat kinderen, maar ook volwassenen, grijpen naar snacks die veel suiker bevatten. Met een structuur van vaste eetmomenten en bedtijden, krijg je meer grip op dat verlangen naar eten. Het werkt goed om kinderen op gezette tijden eten aan te bieden. Ouders hebben meer grip op wat hun kind(eren) binnenkrijgen en kinderen weten waar ze aan toe zijn en dat het geen zin heeft om buiten die momenten om snoep te vragen.”

Er zullen niet veel kinderen zijn die staan te springen om naar de gewichtsconsulent te gaan. Hoe ga je daarmee om?
“Wanneer een kind bij mij aan tafel schuift, dan probeer ik te achterhalen wat hij of zij wil. Ik stel hem of haar de vraag: ‘Wat kan ik voor JOU doen?’ De ouders zijn daarbij de sturende kracht, maar er moet ook wel sprake zijn van een interne motivatie. Soms zijn de ouders minder betrokken, maar probeer ik ze wel te overtuigen de producten in huis te halen die hun kind nodig heeft. Heeft een tienerkind moeite met het kopen van de lunch in de pauze? Dan kan een opdracht zijn om hem of haar eerst producten te laten kopen die hij of zij lekker vindt en dan samen met mij te bespreken wat gezondere alternatieven kunnen zijn. Alles gebeurt in samenspraak.”

Bewust met voeding omgaan, kun je dat eigenlijk wel vragen van een kind?
“Kijk, een kind moet een kind zijn. Dus op een verjaardagsfeestje moeten ze ook gewoon lekker hun stukje taart en chips eten, maar bij de gezinnen die ik begeleid, is het vaak elke dag feest. En dat moet niet de bedoeling zijn. Geniet ervan, maar met mate en daarover kun je kinderen, ook jonge kinderen, al over bijpraten.”

Hoe moeilijk is het om gezonde keuzes te maken in de supermarkt?
“Van wat ik in de supermarkten tegenkom, zakt m’n broek af. Daar liggen drie maanden voor Pasen de paaseitjes al. Het ligt er voor het grijpen. Het wordt ons door allerlei marketinginstrumenten moeilijk gemaakt. Ik zeg niet dat je helemaal niet mag snoepen, maar wat je nu ziet is dat mensen niet alleen tijdens Pasen zich te goed doen aan paaseitjes, maar ook de dagen ervoor en erna. Dat is allemaal extra wat je erbij eet. Ik adviseer de mensen dan ook met tijdens het boodschappen doen alleen de buitenste paden te pakken, daar waar het groente, fruit, brood en zuivel ligt. In het middenveld liggen toch vaak de ongezonde producten.”

Marleen Maas is gediplomeerd gewichtsconsulent en lifestylecoach bij Better4U. Ze helpt volwassenen en kinderen, op haar praktijk in Eindhoven en op afstand via videotelefonie, een balans te krijgen tussen voeding, ontspanning, stress en beweging.

Tip van Marleen

“Wil je je eetgedrag veranderen, maar weet je niet hoe? Begin dan vandaag met het avondeten. Hoe zit jouw bordverdeling eruit? Het is gezonder voor je om zo op te scheppen dat een kwart van je bord gevuld is met koolhydraten, een kwart met eiwitten en je de helft opschept met groenten.”

Gezond lunchtrommelrecept Broodlolly:

  • Besmeer 2 volkoren boterhammen met halvarine of margarine
  • Snijd de boterhammen ieder in 6 stukjes
  • Neem 2 houten stokjes
  • Prik de stukjes boterham erop
  • Doe dit om de beurt met kleine plakjes sla, appel en 30+ kaas

(bron: Voedingscentrum)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Wij werken samen met